fredag 13 februari 2009

Äntligen FREDAG

Varannan helg - har jag helg =)) men desto trevligare...! Det är vinter utanför mitt fönster och det kan väl inte bli mycket bättre nu när sportlovet är i antågande...jag hade klarat mig utan, men barnen är överlyckliga...i alla fall de små!

Det har varit en strulig vecka!! Jobbat heldag hela veckan och som grädden på moset, fick min stora tjej något slags astmaanfall - natten onsdag till torsdag! Hon vakna upp vid 23:30 ca och hade andnöd...och blev såklart livrädd. Hon har känt sista tiden att det tar emot ibland, när hon andas och då speciellt när hon är upprörd, stressad och anstängd. Min gissning va med en gång, att det är sk ansträngnigsastma och vi tog kontakt med läkaren som skickade oss vidare till astmasköterskan och i måndags, va vi och gjorde en spirometri - ett sk utandningsprov. Hon fick först andas ut enligt olika direktiv, fort, hårt, långt osv. Sen fick hon inhalera Pulmicort och göra samma test igen. Där kunde man se på kurvan att det va 10% bättre efter inhaleringen...och dottern själv sa, att det kändes som att det inte tog emot längre...sen blev hon lite skakis pgr av medicinen. Astmasköterskan kunde inte säga vare sig ditt eller datt - utan bara bekräfta, det som jag redan misstänkte, att det visst kan vara anstängningsastma och då kan man inte se det helt enkelt. Något förhöjdt va ändå hennes prov. Vi fick en telefontid med läkaren som nu på måndag och så händer detta i onsdags natt! Jag satt med henne hela natten och vi sov vare sig hon eller jag. Jag va lugn och vi kontaktade barnakuten, men köra 5 mil i snöstormen - när de ändå inget kan göra.... Dottern har det stressigt i skolan och det kan ju oxå framkalla dessa attacker... Nu har hon i alla fall fått en Bricanylinhalator - att ta till när det kommer! Bara det i sig - gör att hon känner sig trygg, tror jag!

Sen mellandottern....fick nya glasögon den 20/1 i år och säger i veckan att hon ser sämre igen och har ofta huvudvärk, som inte vill ge med sig!!! Så då har vi varit till optikern igen idag - men synen hade inte blivit sämre och det va inget annat fel med ögonen, så det är väl kanske spänningshuvudvärk...vi får avvakta och hon får vila upp sig under sportlovet...sen tar vi nya tag om det inte blivit bättre!

Fullt ös! Klockan har varit 23-24 på natten när jag har kommit till ro och sen upp och jobba...ibland blir det bara för MYCKET!! Så det ska bli extra skönt att vara ledig i helgen....

Vi har bokat om vår Turkietresa - med turkietresor.se - fick ner resan nästan 9000:- och dessutom flyger vi från Växjö, istället för Landvetter!! Vilket klipp!! Dessutom har jag "lurat med" bästa vännen/fd svägerskan med 3 barn - dvs barnens kusiner! Så den 23 augusti åker vi ett helt gäng på 9 st till soliga och varma Alanya och gottar oss i 14 dgr! Tjoho! Jag längtar redan!

Här sover alla nu....jag sitter vid datorn och ska hinna sticka lite, har jag tänkt! Inte hunnit ta en maska på tre dagar och då får jag abstinens!

Ha nu en härlig helg därute i landet! Hoppas solen tittar fram och att man kan ta sig en härlig vinterpromenix!

Kramar Annika

3 kommentarer:

Mia stickar sa...

Önskar dig också en helhärlig helg med fint väder och tid för stickning!

Anonym sa...

Vad härligt att ni fick ner priset och skojigt att ni är flera...

sist vi åket var vi 8 personer 3 barn och de hade jätteskoj...

Jag tänkte på din flicka, vänta inte med att ta kontakt det kan ju vara nått annat eftersom det inte var synen, jag vill inte skrämmas men kolla upp så fort du kan...

Kramar

Anonym sa...

take me with you on your trip.
:-)