söndag 4 maj 2008

Upp i ottan!

Söndag och härlig lång ledig dag! Men INTE någon sovmorgon INTE! Kl. 07:00 ropade & ropade, lilla bruttan - jag klev upp troget och trodde hon ville ha sällskap till toa, men hon ville bara tala om att hon hade varit på toa! Hm - lika bra att kliva upp och ge kissarna mat & sätta på lite kaffe...och kanske skulle jag passa på att få sitta vid datorn ett ögonaböj UTAN att bli bortkörd (alla andra sover...)

Är inne i en fas i mitt liv - där jag har kommit till insikten, att jag ABSOLUT INTE vill ha en massa grejer som ligger och "skräpar" överallt! Dvs prynadssaker GÅR BORT - väldigt udda och speciella grejer får bli kvar, men allt annat överflödigt ska bort!! Förr skaffade man många små fiffiga bord med olika funktioner - hörnbord, tidningsbord, piedestaler av olika varianter, fyrkantiga små bord, runda små bord med stora dukar på, väggarna va inbonade med tavlor, broderier, mattor av alla slag, 2 rader med blommor i var fönster...MEN nu ska allt bort BORT!! Jag vill ha ytor att röra mig på - smarta lösningar på saker och ting - inte högar med papper och annat skrot bakom micron eller i hörnhyllorna i köket, inget krimskrams såsom dukar, vaser osv. Det jag upptäckt, är ju hur mycket enklare det blir att hålla rent!! Vi är trots allt 5 personer, där kanske inte ALLA håller efter sig själva och dammsugaren åker fram minst en gång per dag - då underlättar det om det inte är en "massa skit" ivägen! MEN samtidigt som jag har den här bestämda "läggningen" nu, så får jag kämpa oerhört med att skiljas från alla mina "grejer" som oxå har minnen med sig....där har min mellandotter varit jätteduktig och sporrat mig: - Men mamma, vad ska du med den till?? eller Mamma, titta va ful den är - kommer du någonsin ta fram den fler gånger?! eller MAMMA, NU SLÄNGER DU DEN!! För sån är jag - när det väl kommer till kritan, den kan va bra och ha....den kan jag spara, men då är man ju där igen...med massa skit som ligger och skräpar!! Fördelen är, att vi kan låna pappas släp - ställer det utanför någon veckan och sen kastar jag helt enkelt undan för undan ut och INNAN jag ångrar mig!! Då blir det av! Och sen har vi "avdelningen" med kläder! PUST! Jag tycker jag gör inte annat än rensar för små kläder i lådor & garderober! Och mycket är ju i så gott skick att man tycker man skulle ge det till någon...sen står det i kassar eller i svarta säckar och skräpar i veckor, månader...ibland tar jag mig i kragen och slänger i en återvinningskonteiner (stavas det så?) men ibland åker det till tippen...och bränns förmodligen. Hade man haft mer tid, skulle jag fotat och slängt ut det på tradera för nån krona - för det är skamligt att slänga hela och rena kläder anser jag!! Men dygnet har tyvärr för få timmar!!

Men efter någon månad, så har jag kommit en bit på väg - men det är låååångt kvar! Barnens rum har jag/de oxå "gått igenom" dvs slängt ut allt gammalt som de inte använder längre + allt krimskrams - med resultatet att i tonåringens rum fanns endast en Billy bokhylla, en 120 cm säng, en tv och....inget mer. Moas rum likaså - en byrå, en spegel och en 105 cm säng. Sen har vi undan för undan, när det funnits utrymme i plånboken, köpt till lite häftiga grejer i deras rum och nu är de sååå nöjda och det ser så fint och rent ut! Framför allt - det är enkelt för dem att hålla rent och snyggt...likaså där, är jag grymt imponerad av Moa (mellandottern) som håller sån jättefin ordning i sitt rum. Inte bara "sopa under mattan" som tonåringen har tendens att göra. Skurade och städade hennes rum igår kväll, när hon va iväg....tog mig 1 timme att bara gå över golvet med moppen!!! Nagellacksfläckar ÖVERALLT!! + andra små fläckar av alla de slag, som man fick knäskura!! Ja, ja man kan väl säga att mina tjejer är OLIKA -på både gott och ont =))

Nu ska jag laga frukost till mig och lillan (Emma) sen ska jag se om jag kan få fram min symaskin - har nyligen gjort iordning (se där!) en garderob i källaren, där jag har mina tyger och fick då till min glädje (=makens fasa!) se HUR MYCKET olika tyger jag faktiskt hade!! Jag köper lite här och där när jag hittar - eftersom jag syr en hel del i perioder. Har ex. tillverkat ett 100-tal olika väskor i egen design - som varit mycket populära! Gett bort och sålt många till vänner/bekanta och på tradera!
Tänk idag skiner solen och det ser ut att bli en fin dag!
Kram på er alla - runt om i världen! Kramis Annika



5 kommentarer:

Anonym sa...

oj vad jag känner igen mig, jag städade bort alla småprytlar men jag skulle kunna ta en vända till och få bort mer. Vi är bara fyra men har pälsdjur och två lösgående landsköldpaddor som drar runt dammråttor och en vardagsrumsmatta som jag tror tagit på sig rollen som dammsamlare, det är inte klokt jag dammsuger den och en timme senare kan man ge sig på att de är full av vitt damm, kutterspån och annat... blä för den mattan. Jag köpte lådor på Ö&B till makens klädskåp och vips har han ordning, efter 18 år oreda! Han visste inte ens vad han hade för kläder. Till äldsta sonen köpte jag också lådor så nu är data/tevespel sorterade på sort. Jo han har för mycket som den datanörd han är. Hans rum blev mycket bättre, så fort vi får råd ska han få ny säng.

Anonym sa...

Jag städade ur mitt hus när vi flyttade till vårt nuvarande hem och det har nu blivit mycket samlande igen *Ler*

Vilka fina väskor du gör, har inte stickat något på snart 3 veckor men ska prova att uppta det snart/Ha det så gott kramar i massor

Lillan sa...

Vad härligt, jäklar vad inspirerad jag blev av att rensa :) Jättefina väskor gör du också, det är himla kul att sy men jag misslyckas för det mesta.... kramar =)

Britt-Marie sa...

Tror faktiskt att jag har en av dina väskor som stickväska, en liten men perfekt för mig.
Dina väskor är så snygga!!!
Sockmönstret är på engelska men gruppen på tyska, fattar inte ett ord men vad gör det : )
Kram

Agneta sa...

Vilka snygga väskor. Jag äslakr väskor i alla former. KM får väl spader på alla som jag har snart;-)Tur han är snäll.

Klart du får länka.